PŻM remontuje statki w polskich stoczniach

PŻM remontuje statki w polskich stoczniach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z 20 remontów statków, jakie Polska Żegluga Morska planuje wykonać w br., wszystkie mają zostać zrealizowane w polskich stoczniach: Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Szczecinie, Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni oraz Gdańskiej Stoczni "Remontowa".

Jak poinformował we wtorek PAP doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol, wprawdzie armator buduje statki w Azji, ale ich remonty zleca stoczniom krajowym.

"PŻM zamawia statki na Dalekim Wschodzie, ponieważ w Europie nie buduje się już statków do przewozów masowych. Jednocześnie stara się remontować swoje statki w stoczniach krajowych. Przewagą naszych zakładów jest wysoka jakość świadczonych usług oraz terminowość, co jest niezwykle ważne, przy wyłączeniu statku z eksploatacji" - podkreśla Gogol.

Z ubiegłorocznych ponad dwudziestu remontów, jakie PŻM wykonał w polskich remontówkach, wszystkie zostały zrealizowane bez żadnego opóźnienia. "Ważna jest również cena proponowanych ofert polskich stoczni, nawet trzy razy niższa niż cena ofert stoczni zachodnioeuropejskich" - dodaje.

W tym roku wyremontowano już pięć statków PŻM: m/s "Solidarność" i m/s "Regalica" w Gdańsku, m/s "Mazowsze" i "Juno" w Gryfii, a m/s "Nogat" w gdyńskiej stoczni "Nauta".

We wtorek na dok "Nauty" wchodzi m/s "Isa", a jeszcze w maju - również do tej stoczni - przypłynie na remont statek m/s "Orawa". Pod koniec maja - z kolei do "Gryfii" - na remont przybędzie m/s "Isolda".

Koszt remontu każdego statku to ponad milion złotych - podkreśla Gogol.

Jak poinformowano w "Gryfii" prace remontowe jednostki "Juno" obejmowały m.in. konserwację kadłuba, wymianę uszczelnień wału śrubowego, remont zaworów dennych i burtowych oraz modyfikację kilku systemów rurowych.

Kontrakty dla PŻM są wynikiem umowy o współpracy, jaką w ubiegłym roku "Gryfia" zawarła z armatorem.

PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej 69 statków. W ramach grupy działa 117 spółek zależnych. Firma w latach 2005-2013 wraz z podmiotami grupy kapitałowej realizowała program odnowy floty. Wprowadziła do eksploatacji 38 nowych jednostek, które zastąpiły najstarsze statki. Dzięki odnowie tonażu średni wiek floty PŻM spadł obecnie do 9 lat.

Łączny koszt zrealizowanego programu wyniósł ok. 1 mld USD i został sfinansowany ze środków własnych i finansowania zewnętrznego, czyli kredytów bankowych. PŻM zamierza kontynuować program modernizacji i odnowy floty w latach następnych. Armator zatrudnia ok. 3 tys. osób, w tym 2,7 tys. w załogach pływających - oficerów i marynarzy oraz 273 pracowników lądowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PŻM remontuje statki w polskich stoczniach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!