Stocznia Gdańsk buduje dwa promy dla Norwegów

Stocznia Gdańsk buduje dwa promy dla Norwegów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Stocznia Gdańsk SA buduje kadłuby dwóch promów pasażersko-samochodowych dla norweskiego armatora Fjord Line AS. W środę odbyło się uroczyste położenie stępki pod pierwszy prom i cięcie blach na drugą jednostkę. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro.

Jak poinformowała rzeczniczka Stoczni Gdańsk SA Aldona Dybuk, nowoczesne promy o długości 170 m, szerokości 27,5 m i nośności 4 tys. DWT będą mogły przewozić 1500 pasażerów i 600 samochodów. Na każdej jednostce znajdzie się 300 kabin z sanitariatami, restauracje, kawiarnie, bary, sklepy wolnocłowe i sale konferencyjne.

Gdański zakład buduje promy w kooperacji z norweską stocznią Bergen Group Fosen, z którą współpracuje od kilku lat. W Gdańsku powstaną kadłuby częściowo wyposażone m.in. w silniki główne, wały napędowe i system rur. W norweskiej stoczni jednostki będą całkowicie wyposażone.

W środę w stoczni rozpoczęło się także cięcie blach na drugi z zamówionych kadłubów.

Zgodnie z kontraktem, pierwszy prom ma być przekazany Norwegom do końca sierpnia br., a drugi - do końca stycznia 2012 r.

Zgodnie z planem restrukturyzacji, Stocznia Gdańsk SA ma opierać swoją działalność na trzech rodzajach produkcji: specjalistycznych statkach, wieżach wiatrowych i różnego typu wielkogabarytowych konstrukcjach stalowych. W latach 2010-2012 stocznia planuje zrealizować plany inwestycyjne o wartości ok. 300 mln zł.

W połowie listopada ub. roku w stoczni została uruchomiona pierwsza linia produkująca wieże wiatrowe; jej zdolność produkcyjna wynosi 100 wież rocznie. Obecnie w stoczni realizowany jest kontrakt dla niemieckiej firmy Nordex, potentata w produkcji turbin i kompletnych elektrowni wiatrowych.

W lipcu 2009r. Komisja Europejska zaakceptowała plan restrukturyzacji Stoczni Gdańsk. Zgodnie z decyzją, stocznia nie musiała zwracać pomocy publicznej. Mogła skorzystać z dodatkowej pomocy w wysokości 150 mln zł na spłatę długów. Stocznia zobowiązała się też do zdywersyfikowania produkcji oraz zmniejszenia mocy produkcyjnych i zatrudnienia.

Stocznia Gdańsk SA należy do dwóch akcjonariuszy: spółki Gdańsk Shipyard Group (75 proc.) i Agencji Rozwoju Przemysłu SA (25 proc.). Gdańsk Shipyard Group jest spółką kontrolowaną przez trzech ukraińskich przedsiębiorców będących współtwórcami i współudziałowcami grupy metalurgicznej ISD.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!