Unijni dystrybutorzy stali widzą przyszłość Polski w budowie dróg

Unijni dystrybutorzy stali widzą przyszłość Polski w budowie dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bardzo dobre wieści dla Polski ma Eurometal, unijna organizacja zrzeszająca dystrybutorów stali. Przygotowała właśnie prognozę dla budowlanki, która pochłania połowę dostarczanej na rynek stali.

- Z danych wynika, że w tym roku Polska będzie liderem Unii Europejskiej w dziedzinie budownictwa infrastrukturalnego. Wzrost tego rynku w naszym kraju jest szacowany na 21,4 proc. - mówi w "Pulsie Biznesu" Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali, która jest członkiem Eurometalu.

- Z pewnością Polska będzie liderem w budownictwie infrastrukturalnym. Czy będzie 20-procentowy wzrost? Wszystko zależy od tempa, w jakim rozstrzygane będą przetargi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała w 2008 r. około 16 mld zł i twierdzi, że w tym roku bez problemu wyda 28 mld zl. Nie wierzę w to, ale z pewnością znaczne przekroczenie 20 mld zł jest realne, więc 30-40-procentowy wzrost wchodzi w grę - mówi w dzienniku Marek Michałowski, prezes Budimeksu.

Jego zdaniem, nieco wolniej mogą rozwijać się inwestycje samorządowe. - Ale tu także unijne fundusze i EURO 2012 determinują nas do realizacji planowanych projektów - dodaje Marek Michałowski.

Metalowców cieszą perspektywy rozwoju budownictwa infrastrukturalnego, bo zwiastują popyt na stal budowlaną i przełamanie cenowego impasu. W Europie tona prętów budowlanych kosztowała w styczniu 428 EUR (2 tys. zł), a do połowy roku cena ma sięgnąć 485-495 EUR (2,26-2,3 tys. zł).

Jak wylicza "PB" w Polsce jest sporo taniej, bo tona prętów kosztuje 1,6-1,7 tys. zł, ale jeszcze tydzień temu 1,7-1,8 tys. zł. Od początku roku mamy cenową huśtawkę: w jednym tygodniu ceny rosną, w drugim spadają.

Większość dystrybutorów stali to ostrożni optymiści, ale niewielu patrzy na nasz rynek przez tak różowe okulary jak unijni eksperci. Kubeł zimnej wody wylewa lider - grupa Złomrex.

- Nie wiem, skąd się bierze przekonanie o tym, że ceny będą rosły. Rocznie możemy wykorzystać 1-1,1 mln ton prętów. Tymczasem możliwe dostawy na nasz rynek to około 1,7 mln ton, bo choć trzymamy w ryzach ceny, to 20-30 tys. ton miesięcznie dociera z importu. Gdzie przy takich poziomach podaży i popytu pole do wzrostu cen - pyta w "Pulsie Biznesu" Krzysztof Walarowski, prezes Złomrex Steel Services.

Jest przekonany, że rynkowe problemy dotkną głównie producentów, a dystrybutorzy zarobią, choć przy niskich marżach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Unijni dystrybutorzy stali widzą przyszłość Polski w budowie dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!