Bardzo dobre wieści dla Polski ma Eurometal, unijna organizacja zrzeszająca dystrybutorów stali. Przygotowała właśnie prognozę dla budowlanki, która pochłania połowę dostarczanej na rynek stali.
- Z pewnością Polska będzie liderem w budownictwie infrastrukturalnym. Czy będzie 20-procentowy wzrost? Wszystko zależy od tempa, w jakim rozstrzygane będą przetargi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała w 2008 r. około 16 mld zł i twierdzi, że w tym roku bez problemu wyda 28 mld zl. Nie wierzę w to, ale z pewnością znaczne przekroczenie 20 mld zł jest realne, więc 30-40-procentowy wzrost wchodzi w grę - mówi w dzienniku Marek Michałowski, prezes Budimeksu.
Jego zdaniem, nieco wolniej mogą rozwijać się inwestycje samorządowe. - Ale tu także unijne fundusze i EURO 2012 determinują nas do realizacji planowanych projektów - dodaje Marek Michałowski.
Metalowców cieszą perspektywy rozwoju budownictwa infrastrukturalnego, bo zwiastują popyt na stal budowlaną i przełamanie cenowego impasu. W Europie tona prętów budowlanych kosztowała w styczniu 428 EUR (2 tys. zł), a do połowy roku cena ma sięgnąć 485-495 EUR (2,26-2,3 tys. zł).
Jak wylicza "PB" w Polsce jest sporo taniej, bo tona prętów kosztuje 1,6-1,7 tys. zł, ale jeszcze tydzień temu 1,7-1,8 tys. zł. Od początku roku mamy cenową huśtawkę: w jednym tygodniu ceny rosną, w drugim spadają.
Większość dystrybutorów stali to ostrożni optymiści, ale niewielu patrzy na nasz rynek przez tak różowe okulary jak unijni eksperci. Kubeł zimnej wody wylewa lider - grupa Złomrex.
- Nie wiem, skąd się bierze przekonanie o tym, że ceny będą rosły. Rocznie możemy wykorzystać 1-1,1 mln ton prętów. Tymczasem możliwe dostawy na nasz rynek to około 1,7 mln ton, bo choć trzymamy w ryzach ceny, to 20-30 tys. ton miesięcznie dociera z importu. Gdzie przy takich poziomach podaży i popytu pole do wzrostu cen - pyta w "Pulsie Biznesu" Krzysztof Walarowski, prezes Złomrex Steel Services.
Jest przekonany, że rynkowe problemy dotkną głównie producentów, a dystrybutorzy zarobią, choć przy niskich marżach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Unijni dystrybutorzy stali widzą przyszłość Polski w budowie dróg