W stoczni Crist powstaje największy prom hybrydowy świata

W stoczni Crist powstaje największy prom hybrydowy świata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W stoczni Crist w Gdyni trwa montaż największego promu hybrydowego świata „Color Hybrid” dla armatora norweskiego. Prom będzie wykończony i wyposażany w stoczni w Norwegii. Jednostka od lata 2019 roku, głównie dzięki bateriom, ma pływać między Norwegią a Szwecją.

PR Manager Crist S.A. Tomasz Wrzask poinformował we wtorek, że uroczyście rozpoczął się montaż statku, który jest określany jako największy prom hybrydowy świata. W ceremonii uczestniczyli: prezes Ulstein Group Gunvor Ulstein, prezes Color Line Trond Kveidal oraz współwłaściciele Crist Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki.

Wrzask poinformował, że ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein, natomiast obiorcą finalnym jest Color Line, jeden z największych operatorów promowych w Norwegii.

Statek wyposażony w hybrydowy system napędu głównego będzie miał 160 m długości i ponad 27 m szerokości. Na pokład będzie mógł zabrać 2 tys. pasażerów oraz 500 pojazdów osobowych. Czas podróży na trasie jednostki wyniesie 2 godz. 20 minut. "Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu promu zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu" - tłumaczy Wrzask.

Jednostka o nazwie "Color Hybrid" ma wejść do eksploatacji latem 2019 roku i zastąpić na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja), o połowę mniejszą jednostkę "Bohus", która na pokład może zabrać do 1165 pasażerów oraz 240 pojazdów osobowych.

Ładowanie baterii, w które zostanie wyposażona jednostka, odbywać się będzie każdorazowo podczas postoju w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych Color Line lub na samym pokładzie statku. Jak informuje norweska stocznia Ulstein, naładowane w pełni baterie statku pozwolą jednostce pokonać całą trasę. "Dzięki temu w tym obszarze nie będzie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych lub związków azotu i siarki" - zapewnia. Statek ma też wykorzystywać nowe rozwiązania, by zmniejszyć hałas.

Stocznia Crist jest jedną z największych polskich stoczni, produkuje m.in. wyspecjalizowane urządzenia hydrotechniczne oraz jednostki pływające dla największych światowych odbiorców. Firma informuje, że ma portfel zamówień wypełniony do końca 2018 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W stoczni Crist powstaje największy prom hybrydowy świata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!