Zabytkowy statek wystawiony na sprzedaż na aukcji internetowej

Zabytkowy statek wystawiony na sprzedaż na aukcji internetowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Statek pasażerski, wybudowany w 1892 r. w niemieckiej stoczni w Elblągu został wystawiony na sprzedaż na jednym z portali internetowych. Cena cumującego w porcie macierzystym w Bydgoszczy na Brdzie statku m/s Jantar, została określona na 800 tysięcy złotych.

Jak powiedział PAP współwłaściciel statku Waldemar Matuszak zainteresowanie wystawionym na aukcji statkiem jest spore. "Mieliśmy kilka poważnych ofert. Zobaczymy jak się one zakończą" - ocenił Matuszak.

Podkreślił, że statek przeszedł gruntowny remont i został dopuszczony do żeglugi po wodach śródlądowych. Posiada stosowane świadectwo zdolności żeglugowej Urzędu Żeglugi Śródlądowej oraz aktualną klasą Polskiego Rejestru Statków. Jednostka rozwija prędkość 9 km na godzinę, na pokład wejdzie kilkanaście osób.

Maszyna została zbudowana jako statek holowniczo-transportowy dla firmy armatorskiej przez Niemców w stoczni Ferdynarda Schichaua - elbląskiego potentata w produkcji stoczniowej. Posiadająca numer budowy 479 jednostka otrzymała wówczas nazwę "Martha" i była eksploatowana na wodach kanału ostródzko-elbląskiego.

W 1911 roku "Martha" znalazła się w spisie jednostek przeznaczonych do mobilizacji na wypadek działań wojennych, a jako miejsce stacjonowania jednostki wyznaczono Graudenz (Grudziądz). Około 1925 roku statek stał się własnością Otto Gottschalka i jego syna Alberta z Dzierżgonki nad jeziorem Drużno koło Elbląga. Pod koniec wojny, w marcu 1945 roku statek odnaleziono w szuwarach jeziora Drużno. Jednostka zachowała się i nie była uszkodzona. Została przejęta przez Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu i przeszła remont. Moc maszyny parowej oceniono wówczas na 45 km. W kolejnych latach jednostka została przeniesiona do Bydgoszczy, a potem do Poznania. Ponieważ uznano, że maszyna parowa i kocioł nie nadają się do dalszej eksploatacji jednostka została przerobiona na motorowiec.

Statek już pod nazwą "Jantar" odbywał rejsy szkoleniowo-turystyczne. W 1981 roku został wycofany i oddany na złom, nie przerobiono go jednak "na żyletki", bo zainteresowała się nim Spółdzielnia Surowców Wtórnych Surmet z Poznania, która go odremontowała i woziła pracowników na wycieczki. Jednostka stacjonowała wówczas nad kanałem Ślesińskim.

Aktualnie armatorem jest firma MAT w Bydgoszczy. Statek został wyremontowany, ale przy zachowaniu powojennej maszynowni oraz układu kajut.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zabytkowy statek wystawiony na sprzedaż na aukcji internetowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!