PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zużycie stali wróciło do stanu sprzed kryzysu, ale ceny wciąż spadają

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
04-05-2015 06:03
Zużycie stali wróciło do stanu sprzed kryzysu, ale ceny wciąż spadają

Zapowiadane w ramach nowej perspektywy środków unijnych inwestycje infrastrukturalne będą mocnym stymulatorem wzrostu zużycia stali.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Sytuacja na rynku stopniowo się poprawia, a nadchodzące inwestycje infrastrukturalne przyspieszą wzrost zużycia stali. Wśród zagrożeń jest jednak rosnący import i niskie wykorzystanie mocy produkcyjnych - uznali uczestnicy sesji "Hutnictwo - dystrybucja, przetwarzanie, usługi".

- Krajowe zużycie stali wróciło do poziomu sprzed kryzysu finansowego. Od 2011 mamy jednak spadkowy trend cen. Hutnictwo skutki tego spadku może częściowo osłabić dzięki spadkowi cen surowców. Dystrybutorzy są w trudnej sytuacji, bo to powoduje ciągłe kurczenie się marży - powiedział prowadzący sesję Jerzy Bernhard, prezes Stalprofilu.
Georges Kirps, szef Eurometalu we wprowadzającej prezentacji wskazał problemy, z jakimi boryka się rynek dystrybucji stali. W Europie tworzy go 200 producentów, 4000 dystrybutorów i centrów serwisowych oraz 1 milion użytkowników. Na rynku stali 38 proc. stanowią bezpośrednie dostawy producentów, dystrybutorzy obejmują 62 proc. Kolejny problem to znaczny udział importu spoza Unii Europejskiej, który wynosi 13 proc.

Podobny problem ma także polski rynek dystrybucji stali, na który coraz mocniej wchodzą producenci spoza Unii Europejskiej. Iwona Dybał, prezes Polskiej Unii Dystrybutorów Stali wskazała na Białoruś, która wciąż rozwija swoje moce produkcyjne. W ubiegłym roku białoruskiej stali było na naszym rynku o 124 proc. więcej niż przed rokiem. - Jeżeli wierzyć statystykom, to połowa produkcji Mołdawii ląduje w Polsce – wtórował jej Jerzy Bernhard, przypominając, że import stali z tego kraju do Polski wzrósł o 254 proc.

Według Georgesa Kirpsa podczas gdy zużycie jawne w ubiegłym roku wzrosło o 4 proc., to w przypadku sieci dystrybucyjnych wzrost wynosił tylko 3 proc. Nieco lepiej poszło centrom serwisowym, które zanotowały wzrost o 5 proc. W sumie ich sytuacja nie jest jednak zbyt dobra – nadprodukcja w tym segmencie sięgnęła 15 proc.

Z drugiej strony wymagania klientów, którzy oczekują asortymentu coraz bardziej dobranego do swoich potrzeb. Widać to zwłaszcza w przypadku blach, gdzie zdaniem Krzysztofa Pruszyńskiego, prezesa spółki Pruszyński, trudno mówić o klasycznej dystrybucji, oferowany asortyment jest w większym lub mniejszym stopniu przetwarzany.

- Klient w tej chwili rzadko składa zamówienie na kupno elementów. Najchętniej przynosi projekt i oczekuje, że wszystko policzymy, dobierzemy, a w końcu wyprodukujemy potrzebne elementy i weźmiemy za wszystko odpowiedzialność – mówił Krzysztof Pruszyński, dodając, że w ciągu kilku ostatnich lat liczba pracujących w spółce handlowców nie zmieniła się, ale liczba projektantów wzrosła z 2 do 12 i wciąż mają za dużo roboty.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 538 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

570 204 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.